Fellowfield implementeert Topgrading Methode

dinsdag 30 mei – 2023

Met Topgrading zetten wij onze lijn van duurzaamheid en betrokkenheid voort

Dat Fellowfield zich in de afgelopen tien jaar ontwikkelde van bevlogen bemiddelingsbureau tot een gespecialiseerd executive search bureau met een uitstekende staat van dienst, mag al lang geen geheim meer heten. Ze bouwden een netwerk op, trokken getalenteerde medewerkers aan en veroverden als vakspecialisten een niche positie in een markt, die door quick fixes gedomineerd wordt. Met de implementatie van Topgrading slaan ze een nieuwe slag in hun missie: niet de grootste, wel de beste zijn.

Robuuste vakinhoudelijke kennis is -en zal- altijd het fundament van Fellowfield blijven. Maar, zoals ook directeur Tim Eerhart weet: stilstand is achteruitgang. Samen met zijn compagnon Bob van Rijthoven blijft hij daarom altijd alert op ontwikkelingen in het vak en kansen om hun dienstverlening nóg scherper neer te zetten. Met de introductie van de Topgrading Methode (ontwikkeld door Dr. Bradford D. Smart) legt Fellowfield nu een nog forser accent op de “cultural match”, met als vertrekpunt de vraag: Hoe verhoudt een kandidaat zich op dieper persoonlijk niveau tot de kernwaarden van een potentiële werkgever?

Betrokkenheid & Duurzaamheid

Tim Eerhart: “Door gebruik te maken van de Topgrading Methode, kunnen we de lijn van betrokkenheid en duurzaamheid- waar we om bekend staan- nog verder doortrekken. Door de benauwde arbeidsmarkt van vandaag lijkt er binnen recruitment steeds minder oog  te zijn voor selectie dan voor werving. En iedereen die Fellowfield een beetje kent, weet: Als de rest naar links gaat… 

“Natuurlijk”, vult Fellowfield-recruiter Sabine Nutters aan, “keken we voorheen ook naar de persoonlijkheid en ambitie van een kandidaat. Met Topgrading gaan we echter veel meer de diepte in en pakken we het doelmatiger aan. Kort gezegd werkt de methode als richtsnoer voor het inventariseren van de kernwaarden van een klant of opdrachtgever, waaraan de kandidaat vervolgens uitgebreid getoetst wordt. Met vragenlijsten, referentiechecks, unieke interviewtechnieken en scorecards wordt de geschiktheid van de kandidaten (zowel op papier als in cultureel opzicht) vervolgens inzichtelijk gemaakt en geclassificeerd. Dat proces helpt ons uiteindelijk met het identificeren van de meest geschikte en passende kandidaat; de zogenoemde A-Speler.”

“Nou is het ook weer niet de bedoeling dat je er een halve enquête van maakt”, verduidelijkt Nutters. “Het is natuurlijk de kunst om de juiste vragen te selecteren en hiermee een dialoog op gang te brengen. Een die je in een regulier kennismakingsgesprek met een kandidaat of klant niet zo snel zou hebben. Dat maakt zo’n gesprek niet alleen veel informatiever en persoonlijker, maar ook nog eens leuker.”

Bij Fellowfield rekenen we af met modetermen als ‘dynamisch’ of ‘korte lijntjes’ en brengen we het echte verhaal

Het echte verhaal

Nu wordt de Topgrading Methode alleen nog ingezet bij vacatures van boven de 100K per jaar. Maar, als de implementatie zo succesvol is als de eerste signalen uitwijzen, kan een bredere opzet volgen. Volgens Eerhart zijn de eerste reacties erg enthousiast. “Je merkt dat zowel kandidaat als opdrachtgever zich gehoord voelt. Door de tijd te nemen om de culturele waarden en het weefsel van een klant in kaart te brengen, kun je niet alleen je dienst beter afstemmen maar bouw je ook een nóg waardevollere relatie op. Zeker in deze tijd zijn new hires zo weer weg wanneer ze het gevoel krijgen voorgelogen te zijn of niet op hun plek te zitten. Voortdurende mobiliteit richting de achterdeur is fataal voor de kennis, efficiëntie en sfeer binnen een organisatie en bovendien ook nog erg kostbaar. Een beter pleidooi voor een duurzamere aanpak kan ik bijna niet houden. “

Nutters: “Niet alleen de klant, ook de kandidaat profiteert daar natuurlijk van. Die wordt vaak gelokt met modetermen als ‘dynamische omgeving’ of ‘korte lijntjes’. Bij Fellowfield rekenen we af met dit soort holle teksten en brengen wij het echte verhaal, zodat jij als kandidaat weet waaraan je je committeert.”

Tot slot: is Topgrading dan hét geheime wapen in recruitment? “Nee”, zegt Eerhart resoluut. “Maar het is wel een heel erg nuttig instrument. Alles staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van je team dat het toepast. En gelukkig hebben wij een fantastisch getalenteerde groep mensen met uitgebreide en diverse vaardigheden. Natuurlijk willen we dat graag in stand houden, dus heeft Fellowfield zelf ook de kernwaarden geherevalueerd en scherper geformuleerd in de BOOST-values (Ben geliefd, Overtref verwachtingen, Optimisme, Service met een glimlach, Team up). Hier toetsen wij onze eigen potentiële collega’s aan, zodat we zeker weten dat ook zij het Felllowfield-DNA bezitten en de kwaliteit gewaarborgd blijft. Dat is ons geheime wapen en daar ben ik heel erg trots op.”

Meer weten over de Topgrading Methode of de BOOST waarden? Neem contact op met Tim Eerhart of Sabine Nutters.