Strakkere focus & concreter commitment: Fellowfield investeert in intensief coachingtraject

maandag 26 juni – 2023

Onze nieuwe kernwaarden zijn geen gemakkelijk marketinginstrument maar de essentie van Fellowfield 2.0

Ambitie is mooi, maar (wild)groei kan een organisatie ook de kop kosten. Daarvoor waarschuwt Jeroen Volk, Scale-up coach en gecertificeerd pro bij ScaleUp Company en KPI Black Belt Pro. Als geslaagd ondernemer -hij zette niet minder dan drie succesvolle bedrijven op- en bedrijfscoach kan hij het weten. Kernwaarden herevalueren, scherpere focus aanbrengen, groeiambities faseren; onder auspiciën van Volk ging Fellowfield daar het afgelopen half jaar met hart en ziel mee aan de slag. En dat heeft, tot grote vreugde (en kleine verbazing) van Fellowfield directeuren Tim Eerhart en Bob van Rijthoven, nú al tot fantastische resultaten geleid.

Dat grote ontwikkeling niet altijd het gevolg hoeft te zijn van groots denken, hebben Jeroen Volk en Fellowfield directeuren Eerhart & Van Rijthoven het afgelopen half jaar wel bewezen. Zonder grote overhauls, maar juist met kleine ingrepen, nuttige tips & tricks, scherpere focus en gestroomlijnde meetings, wisten zij Fellowfield met het oog op de toekomst nog steviger in het zadel te helpen. Volk: “Ik zag bij Tim en Bob vanaf de eerste minuut een enorme betrokkenheid en drive. Dat is prachtig om te zien en de absolute basis van een succesvolle organisatie. Tegelijkertijd merkte ik bij hen een klassieke valkuil op: de kunst van het loslaten verstonden ze nog niet.”

Dat was dan ook meteen vertrekpunt nummer één: de directie vrijspelen van taken die zij ook kunnen delegeren. Voor sommigen (lees Eerhart) was het zo nu en dan moeilijk om de regie uit handen te moeten geven, maar met de komst van een daadkrachtige business support officer worden zaken als kantoorwerkzaamheden, facturatie en administratie nu kundig afgehandeld. Zo kunnen Eerhart en Van Rijthoven zich bezighouden met hun corebusiness, respectievelijk acquisitie en people management.

BOOST-kernwaarden

“De tweede stap”, zegt Eerhart, “was het herevalueren van de kernwaarden. Waar staan we na tien jaar Fellowfield nu eigenlijk écht voor? Welke waarden willen wij uitdragen naar onze klanten en ons eigen team? Hoe is onze business veranderd? Over die vragen hebben we ons gebogen en samen zijn we tenslotte tot onze BOOST-kernwaarden (Ben geliefd, Overtref verwachtingen, Optimisme, Service met een glimlach, Team up) gekomen. “Het mooie vind ik, vervolgt Eerhart, “is dat we deze kernwaarden niet simpelweg geformuleerd hebben als makkelijk marketingmiddel. De kernwaarden vormen de essentie van Fellowfield 2.0 en we toetsen met grote regelmaat onze dienstverlening, team-dynamiek en progressie aan deze waarden.”

De efficiëntie van de methodiek is verbluffend

jeroen-volk

Verbluffende efficiëntie

Bob van Rijthoven onderstreept de woorden van zijn compagnon en voegt daaraan toe: “Door drukte en hectiek ben je toch altijd geneigd om met de waan van de dag te leven. Nu gebruiken we de kernwaarden als rode draad voor onze meetings, die we met de komst van Jeroen heel gestructureerd op touw hebben gezet. Dat moet je zo zien: concreet zijn onze inhoudelijke ambities samengevat in onze kernwaarden. Tegelijkertijd willen we als organisatie graag groeien en nog meer slagkracht in huis halen. Dat is onze stip aan de horizon. Met het opzetten van weekly, monthly, quarterly en yearly  meetings monitoren we de progressie die we maken uitvoerig en toetsen we die aan de vooraf geformuleerde doelstellingen. Dat doen we systematisch en met beleid, zodat we niet in één keer van de derde naar de vijfde versnelling schieten. Op deze manier raakt onze stip op de horizon niet verloren in de mist en raken wij niet verblind door de zon. Ik weet het, het klinkt allemaal te simpel voor woorden, maar kunst schuilt soms in eenvoud en ik ben werkelijk verbluft door de efficiëntie van de methodiek.”

Teamdynamiek

“In het bijzonder is de gemaakte progressie zichtbaar in de teamdynamiek”, vervolgt Van Rijthoven enthousiast. “Met de nieuwe aanpak- de Rockefeller Habits Methode genaamd- vergroten we namelijk de betrokkenheid van ons team door ieder lid ownership te geven over een bepaald aandachtsgebied, de zogeheten Rocks. Deze Rocks moeten ten dienste staan van ons einddoel, namelijk gereguleerde schaalvergroting met behoud van kwaliteit en identiteit.  Op deze manier breng je focus aan, zet je collega’s in hun kracht, stimuleer je werkplezier en realiseer je sneller resultaten. Omdat wij geloven in positieve stimulatie en onze collega’s elkaar graag aanmoedigen, mogen we onderling eens per week een kernwaardepunt uitdelen aan een teamlid dat goed werk heeft geleverd op één van de kernwaardepijlers. Daar staat dan weer een mooie prijs tegenover. Bovendien is het fantastisch om als directie samen met je hele team (ook de starters met nog wat minder werkervaring) na te denken over – en hard te werken aan de toekomst van Fellowfield. Dat is pas wat je noemt een echte joint effort. We zijn behoorlijk trots op Fellowfield 2.0 en daar zijn we Jeroen en ons team natuurlijk erg dankbaar voor.”

Meer weten over de nieuwe BOOST-Kernwaarden, het coachtraject van Jeroen Volk of denk je: dit klinkt als een leuke werkgever voor mij?


Neem dan contact op met Tim Eerhart, Bob van Rijthoven of Jeroen Volk.