Uitdaging voor banken, kansen voor de KYC analist

dinsdag 03 januari – 2023

Een complexe en incomplete legpuzzel zo goed mogelijk reconstrueren.

Zo omschrijft Nando Dijkstra, teamlead binnen het KYC- domein (Know Your Customer) bij een gerenommeerde grootbank, zijn vak in het kort. Know Your Customer, Customer Due Diligence, Anti Money Laundering- allemaal mooie termen die erg ingewikkeld klinken, maar min of meer hetzelfde betekenen: hoe zorgen de Nederlandse (groot) banken dat ze voldoen aan de wetgeving die financiële dienstverleners verplicht om (periodiek) onderzoek te doen naar de integriteit van hun klanten?

Het lijkt vanzelfsprekend dat banken vergaande kennis hebben over wie hun klanten precies zijn en hoe groot het risico is dat zij zich inlaten met ongewenste praktijken als witwassen of financiering van terrorisme. Toch is de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) – de wetgeving die deze praktijken moet voorkomen – in zijn huidige vorm pas enkele jaren van(terugwerkende) kracht.

Werk aan de winkel in krappe arbeidsmarkt

Terugwerkend omdat niet alleen nieuwe, maar ook oude klanten “doorgelicht” moeten worden. Dit betekent dat banken duizenden dossiers dienen te reviewen. En dat kost tijd en geld. Sterker nog: dat kost heel veel tijd en heel veel geld. Bovendien: waar haal je in een krappe arbeidsmarkt al die analisten vandaan om deze dossiers door te spitten?

Vanwege hun staat van dienst in de bemiddeling van risk & compliance profielen, werd Fellowfield eind vorig jaar via een tussenpartij als preferred supplier aangehaakt door een bekende grootbank, met de schone taak om zoveel mogelijk gedreven en bekwame analisten te werven voor dit omvangrijke remediation– ofwel: saneringsproject. Een van de inmiddels meer dan veertig top-analisten die Fellowfield op het project bemiddeld heeft, is de nuchtere noorderling Nando Dijkstra.

Voor dit vak moet je analytisch en koelbloedig zijn- maar als je het goed doet, krijg je er enorm veel voor terug

Nando Dijkstra KYC analist

Tijdsdruk & vertrouwen

“Je moet het zo zien”, zegt Dijkstra. “De dossiers zijn als het ware een afbeelding of legpuzzel, waarbij cruciale stukjes ontbreken- maar je weet niet precies welke. Dan is het aan de KYC- analist om niet alleen een verantwoorde risicoanalyse te maken op basis van vaak beperkte informatie; de grote uitdaging in ons vak is simpelweg om onder tijdsdruk voortdurend de kwaliteit van je reviews te balanceren met de werklast aan dossiers.”

Die tijdsdruk is niet zo verwonderlijk. “We werken met strikte deadlines omdat anders de kans bestaat dat de banken torenhoge boetes gepresenteerd krijgen.” “Maar”, zegt de KYC expert lachend: ook al klinkt het nu misschien niet zo, KYC is en blijft een prachtig vak. Als je analytisch en koelbloedig bent, is die tijdsdruk juist een extra uitdaging.

Bovendien krijg je enorm veel verantwoordelijkheid- en dus vertrouwen- én heb je enorm veel kansen en doorgroeimogelijkheden in het verschiet, mits je je werk natuurlijk goed doet.”

Dat aan kansen geen gebrek bestaat, bewijst Dijkstra in eigen persoon. Na een paar jaar ervaring op te hebben gedaan bij een andere grootbank, kon hij via Fellowfield direct als team lead starten op zijn huidige project. “En wie kan dat nou zeggen?”, vraagt de Fries zich af. “Dat je zo snel het vertrouwen krijgt om je in een leidinggevende rol te bewijzen?”

Duurzame relaties

Fellowfield is een bureau met ‘Bossche’ roots; goed persoonlijk contact speelt een belangrijke rol. Geen koude acquisitie, geen keiharde KPI’s. We merken dat wij niet eenmalig worden ingeschakeld, bij ons komen mensen altijd terug. We hebben een hoge gunfactor. ‘Finding and growing financial leaders of the future’ is onze missie; duurzame relaties opbouwen en mensen helpen naar de volgende mooie stap in hun carrière.”

Toen ik Fellowfield vroeg of ze eens op de vloer wilden langskomen, stonden ze anderhalve week later aan mijn bureau

Inmiddels is Dijkstra ruim een half jaar als ZZP’er verbonden aan het project en heeft hij het erg naar zijn zin. Als team lead is hij onder andere verantwoordelijk voor het controleren van de dossiers van zijn collega’s en het operationeel functioneren van zijn team. People management hoort daar dus ook bij. “We zijn als analisten misschien analytisch van aard, maar sociale cohesie vind ik persoonlijk erg belangrijk. Ik maak me er sterk voor dat iedereen in het team op een prettige manier zijn of haar bijdrage kan leveren. Het draait in dit vak toch om vertrouwen.”

Dat sociale contact blijft niet beperkt tot alleen zijn teamleden. Ook Fellowfield, zijn opdrachtgever op afstand, weet hij indien nodig te vinden. Dijkstra: “Toen ik bij Fellowfield aankondigde dat ik het leuk zou vinden als ze een keer op de vloer kwamen kijken, stonden Stef en Sabine anderhalve week later aan mijn bureau. Dat vind ik mooi. Bovendien zijn we laatst met alle analisten die via Fellowfield werken gezellig een avondje gaan varen in Amsterdam. We werken weliswaar allemaal op hetzelfde project, maar wel binnen verschillende teams. Fantastisch om zo eens met iedereen tegelijkertijd bij elkaar te komen en ervaringen uit te wisselen. En natuurlijk, het is en blijft een fijn idee om- ook al is het voor mij nog niet zo nodig geweest- altijd een beroep op Fellowfield te kunnen doen.”

Toekomst

Met deadlines in het verschiet en nog behoorlijk wat dossiers te gaan, is het voor de grootbanken zaak dat ze over voldoende analisten beschikken. “Ons project draait zeker nog een jaar door”, zegt Dijkstra. “En we hebben nog altijd nieuwe instromers nodig die ons komen versterken. De uitdaging is groot, maar wie zich weet te bewijzen kan zich ook razendsnel ontwikkelen. Dus heb je al wat ervaring en ben je toe aan een volgende stap? Laat dan vooral aan Fellowfield van je horen!”